Roudnické školy a školská zařízení, spolky a kluby se vydaly cestou praxe, budují nové dílny a počítačové učebny. Děti se učí programování, 3D tisku, elektronice i konstrukčním a řemeslným dovednostem.
Dům dětí a mládeže TREND, který je zřizovaný Městem Roudnice nad Labem, se snaží být v tomto oboru na Podřipsku vlajkovou lodí. Žáci a studenti sem docházejí do mnoha technických a řemeslných kroužků. Již třetím rokem se zdejší programátoři a konstruktéři účastní České ligy robotiky, jež je součástí mezinárodní FIRST Lego League. Dále byl rozšířen 3D tisk a modelářství, kde se letos žáci vydali cestou konstrukce pohyblivých RC modelů.
Velmi se rozšířilo také materiální vybavení učeben. Pomůcky pro robotiku, programování, 3D tisk, elektrotechniku, modelářství a řemeslné zpracování materiálů DDM TREND pořizuje s pomocí projektů financovaných z EU a od soukromých dárců. Podpora přichází od společností zabývajících se technickými obory, které mají zájem na rozvoji potřebných znalostí a dovedností u mladé generace.
Dostatek počítačů a tabletů s patřičnými programy, 3D tiskárny, dětské i profesionální elektrostavebnice a další pomůcky jsou již standard. Postupně dokupujeme vše potřebné s ohledem na stále vyšší vzdělávací cíle dětí a pedagogů. Snažíme se vycházet vstříc jejich požadavkům i v dostupnosti materiálu. Posledním naším počinem bylo zakoupení součástek z daru od lovosické společnosti TRCZ, s.r.o., která podpořila v rámci svého programu „Technika nás baví!“ náš projekt v oblasti RC modelářství. Z jejího daru jsme zakoupili součástky k oživení RC modelů, jako vysílače, přijímače, servomotory, baterie a další. Za tuto podporu děkujeme.
Vítězný projekt připravil Bc. Jan Jindra, který se každé úterý věnuje výuce v kroužcích 3D tisku. Jedná se o člověka z praxe, který vede děti k užitným dovednostem a snaží se zvyšovat jejich ambice. Zároveň ve svém projektu oslovil kroužky napříč celým DDM. Na RC modelech budou pracovat i žáci z modelářských kroužků Mgr. Jiřího Kiky a elektrotechnici a programátoři pod vedením Ing. Petra Kaspara.
Projekt DDM TREND „Dejme věci do pohybu“
Projekt je zaměřený na stavbu dvou RC (rádiem řízených) modelů. Žáci si na 3D tiskárně vytisknou plastové díly, smontují je a opatří elektronickými prvky sloužícími k jejich dálkovému ovládání.
Model tanku – byl vybrán Renault FT-17 od českého autora Luboše Hurta. Tento model je svou
konstrukcí pohonu velmi podobný průmyslovým robotům, jen zabalený v zábavné formě. Cílem
je sestavit a oživit model z mnoha dílů. To vyžaduje vytvoření mnoha programů pro výrobu 3D tiskem. Je třeba získat zručnost a trpělivost takto složitý model vytisknout a sestavit. Při oživování
a sestavování mechanismu žáci zjišťují, jak a proč se mohou věci hýbat.
Projekt RC letadla – je obdobný stavbě tanku, jde o složitější model. Ale vzhledem k jeho jednoduchosti je sestaven z méně dílů a je tedy pro mladší děti zajímavější a jako létající stroj také atraktivnější. Jako model byl zvolen produkt české firmy 3Dlabprint, Piper J-3CUP. Jde o jednoduchý model letadla, vhodný pro začátečníky.
„Na technice je nejzajímavější a pro děti nejzábavnější, když se něco hýbe. Ale pokud se má
něco hýbat, nestačí věc pouze stáhnout z internetu nebo nakreslit a vytisknout. Je potřeba naučit se věci skládat a třeba i původní model upravit a vyrobit znovu a jinak. Dále je k rozhýbání často
potřeba i znalostí z jiných kroužků, například elektroniky. A k tomu, aby byl výsledek ještě
dokonalejší, je potřeba zapojit i modeláře, kteří tomu dají správný kabát,“ vysvětluje Bc. Jan Jindra. Jak dále prozradil, chystá se s dětmi vytvořit také pohyblivý model železnice, který by měl v následujících letech vyrůst v nově zrekonstruované zahradě DDM. Do této aktivity bude potřeba výrazně zapojit například mládež zabývající se robotikou a elektronikou.
I v tomto oboru udělali žáci DDM již velké pokroky. Od prvních krůčků před třemi lety se posunuli ke složitějším problémům. V soutěži programovatelných robotů FIRST Lego League, kde děti konstruují vlastní roboty a plní s nimi úkoly zadané pořadatelem, se již mládežnický tým „Roudničtí Roboťáci“ posunul o velký krok dopředu. Nejstarší z týmu Kryštof Coufal je již týmovým koučem a společně s vedoucím Ing. Petrem Kasparem se snaží mladší kamarády navést na správnou cestu.
„Výuka techniky v DDM se modernizuje. Zlepšuje se i vybavení, kterého je více a je moderní. FIRST Lego League je jedna ze zábavných metod učení programování a robotiky, ale i týmové práce a soutěživosti,“ říká Kryštof Coufal. Potvrzuje také, že účast v zájmovém vzdělávání dává dětem i něco pro směřování ve studiu a v budoucím profesním životě, protože žákům dává motivaci k volbě oboru, body či výhody navíc při přijímačkách a nástupu na střední školu. „Předtím mě IT moc nezajímalo, ale díky kroužku Arduino jsem si ho oblíbil. Dá se tedy říct, že mi to pomohlo a dalo motivaci. A hlavně to na rozdíl od jiných věcí bylo podáno zábavnou a lehkou formou na naučení,“ zhodnotil Kryštof Coufal.
Soutěž FIRST Lego League (Česká liga robotiky)
Mezinárodní robotická soutěž pro děti a mládež spolupořádaná asociací FIRST a firmou Lego Education. Účastní se jí statisíce žáků a studentů, počet týmů se neustále zvyšuje. Každoročně v srpnu je zveřejňováno zadání pro nadcházející sezónu, které je vždy unikátní. V ČR soutěž započala v roce 2006.
Soutěží se ve čtyřech disciplínách:
- Robot Game – úkol samostatně sestavit, naprogramovat a odladit robota pro plnění náročných úkolů na soutěžním stole. Každá soutěžní jízda trvá 2,5 minuty.
- Robot Design – tým před porotci vysvětluje a obhajuje vlastní konstrukční a programové řešení robota. Popisuje proces vývoje robota, výroby prototypů, úspěšné a neúspěšné fáze.
- Inovation project (inovační projekt) – vlastní bádání dle aktuálního tématu daného ročníku FLL. Zde se týmy snaží najít řešení problému, aplikovatelné v praxi.
- Teamwork (týmová spolupráce) – porotci zkoumají sladěnost a prostředí v týmu, týmovou hierarchii a další aspekty důležité pro úspěšnou spolupráci jedinců v týmech.
Pedagogové v technických kroužcích podporují vlastní iniciativu žáků. Především nabízejí odborné vedení a podporují hledání individuálních řešení, než aby předávali hotové informace. Rozvíjet samostatnost a zvídavost dětí je v tomto oboru velmi důležité. Své zkušenosti naši učitelé nabírají nejen ve vlastní praxi, prostřednictvím osobních projektů a při samostudiu. Podporujeme také sdílení zkušeností s dalšími pracovišti, jako jsou technické kluby, školy a odborníci z praxe, zejména v Ústeckém kraji a v Praze.
Vážíme si práce i nadšení všech těchto lektorů, protože lidský faktor je tím, co je v technických oborech dlouhodobě nedostatkové zboží. Těšíme se na všechny inteligentní a vzdělané mladé techniky, které nám pro budoucí generace vychovají.
Zdeňka Fillerová Studená, DDM TREND Roudnice n. L.